Duolingo is the most popular way to learn languages in the world. Best of all, it's 100% free!

"When I was young I was not allowed to wear pants."

Translation:Toen ik jong was, mocht ik geen broek dragen.

4 years ago

8 Comments


markvanroode
markvanroode

Note that in English the singular an plural for "pants" are the same, but in Dutch they are not. Therefore, the English "pants" can be translated by either "broek" or "broeken."

4 years ago

saaymast

Can somebody explain why "Toen ik jong was, mocht ik NIET broek dragen." is incorrect?

2 years ago

kawaluana

I think "niet" goes with a verb and "geen" with a noun.

1 year ago

Rekty
Rekty
  • Geen is used with "een"-words, plural words, numbers and languages: geen huis, geen huizen, geen drie jobs, geen frans.

  • Niet is used with prepositions, adjectives, verbs, "veel" and adverbs: niet op de tafel, niet klein, ik doe de deur niet dicht, niet veel, niet goed.

1 year ago

MentalPinball
MentalPinball

Could one say "toen ik jong was, mocht ik broek dragen niet"?

1 year ago

yagmoth
yagmoth

nee, dat gaat ook niet.

Niet en geen hebben elk hun eigen gebruiksmogelijkheden. Niet ontkent het gezegde van de zin of de hele zin; geen ontkent alleen een zelfstandig naamwoord.

1 year ago

BasCostBudde
BasCostBudde

Klopt. En daarbij ben ik verwonderd over de uiterlijke overeenkomst tussen "mocht ik een broek dragen niet" en "dat gaat ook niet". Waardoor is de een fout, en de ander goed? (ik denk hardop) is de veroorzaker de idioom-uitdrukking "het gaat niet"?

Je zou wel kunnen zeggen "mocht ik niet een broek dragen". Oh, en yagmoth, als je zegt "mocht ik niet één broek dragen", is daarin 'niet' dan de ontkenner van het gezegde, of van de zin? Ik heb hier nog nooit op die manier naar gekeken :)

1 year ago