"نحن نأكل اللحم."

الترجمة:We eat meat.

September 6, 2014

27 تعليقًا
هذه المناقشة مغلقة.


zezo000

بسم الله الرحمن الرحيم الفرق هنا بين beef و meat اولا ( beef ) هو اللحم المصنع او المطهى بمعنى انو جاهز للاكل انما ( meat ) هو لحم الحيوان قبل التصنيع او الطهى والدليل انو فى الجملة اللى جايبها هنا بيقول

نحن نأكل اللحم. •
1.
We eat the beef. •
2.
We are having sugar. •
3.
We eat meat هتلاقى نفسك اجبارى اختارت الاختيار رقم 1 انما الاختيار الصحيح هو رقم 3 لان السؤال هنا زكى شوية انهى لحم اللى بيتاكل المطهى ولا غير المطهى ودى اجابة من اجتهادى واللى شايف كلامى غلط ياريت يصححلى المعلومة



odpp2

بس من دراسه سابقه سمعت انو beef هو لحم البقر بينما meat هو لحم الضات


ARYAM_94

انضمو الى نادي "The great "و رمز الكود هو (BUYZV6)**


BAHR78

كلامك غلط Beef : يعني لحم بقري

Meat : لحم (يمكن أن يكون أي نوع لحم)


EMYDO

طيب ليه لما اختارناwe eat the beef طلعت غلط لو كلامك صح


Noorah564767

شكرا على المعلومة


Nourah94

انا حطيت we eats وقالي غلط..هل الخطأ في ال(s) بإنها ماتأتي مع الجمع يعني او كيف؟!اتذكر مرت علي معلومه زي كذا في المضارع البسيط


Mawiayyy

نعم s ما تيجي مع الجمع


ARYAM_94

انضموا الى نادي "The great "و رمز الكود هو (BUYZV6)**


No_UR

ايه الفرق يعني بين beef & meet !!


Mary_ah

لحم = meat، لحم بقري = beef


22f1

beef تعني لحم بقر ..


mouhsinefr

المفروض the meat


Mohmmadawa

لماذا لم تكن eating لانه قال نأكل


Mawiayyy

لأن الجملة في المضارع البسيط . في المضارع المستمر نضيف ing


My_Memory

ننصحكم بتخزين كلمات و معاني اللغة الإنجليزية في تطبيق ( ذاكرتي - My Memory ) لضمان تكرار الكلمات في عدة مستويات لتحفظوها و تكرروا مراجعتها طوال السنة في فترات متباعدة دون نسيان.

لتحميل التطبيق : https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mymemory20&;hl=ar


nG1O2

معلومة مفيدة


M.fighter

يبدو أن هناك خطأ مقصود ف ترجمة نحن نأكل اللحم We eat meet. قبلها مباشرة أنت تأكل اللحم You eat beef. ما هو الفرق بين اللحم في الجملتين و ياريت حد يرد


L68S2

لا لا The beef هو لحم البقر : اي انه معرف وليس نكرة اما Meat فهو اي لحم من غير تعريف نوعه اي انه نكرة لذلك لم يضع the والله اعلم


alarbyalfa

ليش مو we have meat


alarbyalfa

ليش مو we have meat.


alarbyalfa

ليش مو we have meat...


HagerMoham913150

أنا حبيت دولنجووو أوي من ساعة مالعبته

تعلم الإنجليزية في 5 دقائق فقط يوميًا. مجانًا.