1. المنتدى
  2. >
  3. الموضوع: English
  4. >
  5. "نحن نأكل اللحم."

"نحن نأكل اللحم."

الترجمة:We eat meat.

September 6, 2014

16 تعليقًا


zezo000

بسم الله الرحمن الرحيم الفرق هنا بين beef و meat اولا ( beef ) هو اللحم المصنع او المطهى بمعنى انو جاهز للاكل انما ( meat ) هو لحم الحيوان قبل التصنيع او الطهى والدليل انو فى الجملة اللى جايبها هنا بيقول

نحن نأكل اللحم. •
1.
We eat the beef. •
2.
We are having sugar. •
3.
We eat meat هتلاقى نفسك اجبارى اختارت الاختيار رقم 1 انما الاختيار الصحيح هو رقم 3 لان السؤال هنا زكى شوية انهى لحم اللى بيتاكل المطهى ولا غير المطهى ودى اجابة من اجتهادى واللى شايف كلامى غلط ياريت يصححلى المعلومة



odpp2

بس من دراسه سابقه سمعت انو beef هو لحم البقر بينما meat هو لحم الضات


ARYAM_94

انضمو الى نادي "The great "و رمز الكود هو (BUYZV6)**


Mohammed822452

كلام صح يا حلوه


BAHR78

كلامك غلط Beef : يعني لحم بقري

Meat : لحم (يمكن أن يكون أي نوع لحم)


Nourah94

انا حطيت we eats وقالي غلط..هل الخطأ في ال(s) بإنها ماتأتي مع الجمع يعني او كيف؟!اتذكر مرت علي معلومه زي كذا في المضارع البسيط


ARYAM_94

انضموا الى نادي "The great "و رمز الكود هو (BUYZV6)**


Mawiayyy

نعم s ما تيجي مع الجمع


mouhsinefr

المفروض the meat


No_UR

ايه الفرق يعني بين beef & meet !!


Mary_ah

لحم = meat، لحم بقري = beef


22f1

beef تعني لحم بقر ..


Mohmmadawa

لماذا لم تكن eating لانه قال نأكل


Mawiayyy

لأن الجملة في المضارع البسيط . في المضارع المستمر نضيف ing


My_Memory

ننصحكم بتخزين كلمات و معاني اللغة الإنجليزية في تطبيق ( ذاكرتي - My Memory ) لضمان تكرار الكلمات في عدة مستويات لتحفظوها و تكرروا مراجعتها طوال السنة في فترات متباعدة دون نسيان.

لتحميل التطبيق : https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mymemory20&;hl=ar


nG1O2

معلومة مفيدة

تعلم الإنجليزية في 5 دقائق فقط يوميًا. مجانًا.