1. المنتدى
  2. >
  3. الموضوع: English
  4. >
  5. "لماذا هو متأخر؟"

"لماذا هو متأخر؟"

الترجمة:Why is he late?

September 20, 2014

19 تعليقًا


Dina.sayed

what the different between "why he is late" and "why is he late"


Mary_ah

جملة "why he is late" خاطئة لأننا في السؤال يجب أن نعكس "he" و "is" فنقول "He is late" و "?Why is he late".


Rahma_abaza

كلامك دة لو كان في بدايه الجملة .. لكن هنا موجود اداه استفهام بالفعل وهي why فبالتالي ليس لها معني وجود is قبل he في هذة الجملة اعتقد يجب تصحيحها


halseadon

صح.. انا مع جواب Rahma_abaza


Ali994257

لماذا نعكسهما


Aml965875

انا ايضا اتسال


Rahma_abaza

بحثت عن الاجابه لهذا السؤال واحب افيدكم معايا بيها ... هنا هو كاتب لنا الجملة العربي اللي عايزنا نترجمها لانجليزي ""لماذا هو متاخر"" كلمة هو دية بقي تحديدا هي اللي خليتنا نحط هنا is قبل he عشان تطلع معانا الترجمة صحيحة .. لكن ان كنا كتبناها why he is late فستصبح معناها "" لماذا تاخر "" ولا نجد كلمة هو .. ارجو ان اكون اوضحت لكم المعلومة


Mohammad693461

من الممكن ايضا وضع الجملة بدون is? Why he late?


mahmoud325044

المشكلة في هذا البرنامج لا يوجد من يجيب عن الاستفسارات مثلا لتوضيح سبب تحول he is الى is he في السؤال


joudi_shamea

بل يوجد ..يمكنك السؤال هنا


mYQX17

,المفروض على القائمين على البرنامج الاجابة عن الاستفسارات


aisha744820

في الاختيارات هناك كلمه ناقصه


Ali.Alhaje

انه سؤال مركب بمعنى: لماذا, هل هو متأخر؟ Why, is he late?


ilyassox

Why he is late ?


c36B1

ممكن تفسير ليش is قبل hi


joudi_shamea

لانه سؤال ... فيقدم is على he


mNWZ15

كما كتبتم هو ترجمة: لماذا؟ هل هو متأخر؟ فكما كتبتم مؤداه استفهامان

تعلم الإنجليزية في 5 دقائق فقط يوميًا. مجانًا.