A Duolingo a világ legnépszerűbb nyelvtanulási módszere. És ami a legjobb, teljesen ingyenes!

"Mit mutat?"

Fordítás:What does it show?

3 éve

15 hozzászólás


Gizus123

A "What shows it" miért nem jó?

3 éve

budai.doc

Egyszerű jelen időben a do/does segédigékkel kell kérdezni. A te mondatod kijelentő: mi mutatja azt, ahol a "what" nem kérdőszó, hanem alany, ami nem túl értelmes.

3 éve

Gizus123

Köszönöm

3 éve

istvanatanulo

Who uses the wheels?, ami "némileg" ellentmond budai doc-nak Vagy pl.: Who has control? stb. Ezek term. duós példák.

2 éve

budai.doc

Látszólag. A példákban az alanyra kérdeznek, így nincs meg az a mondatrész ami elé a "do/does" kitehető lenne. Ha úgy tetszik, akkor ez egy eltérő mondatfajta.

2 éve

istvanatanulo

Ha kinézek a Duóból, (ahogy írtam a who-kat a duóból írtam, de akkor is éreztem, van itt még kérdezni való), akkor beírom a google-ba, hogy What shows. Kiírt kb 1.5 milliárd találatot. (Nyilván sok "hulladék" is van közöttük.) De pl. csak egyet az elejéről: "What shows up in search results?"

2 éve

budai.doc

Ugyanaz, csak itt személy helyett tárgy van alanyi helyzetben.

2 éve

istvanatanulo

Pl.: (Google) A keresőbe - az egyértelműség miatt, most a teljes mondatot írtam be, "what shows it" -formában. Ekkor kb. "csak" 27k találatot írt ki.: What shows it works? Mi mutatja hogy dolgozik? Vagy még inkább: What shows it for you. : Mit mutat neked. Ez egy komplett cikk címe. (Ez jelentésileg ua., /mit mutat?/ mint a duós példa.)Ezek alapján azt gondolhatom, itt arról van szó, hogy a harmadik személyben esetenként akár el is hagyható a do(es), hiszen az s rag egyértelműen jelzi, hogy ki a személy. (Ez lehet akár egy nyelvtani szabály is.) Az ÖSSZES felemlített példa ezt mutatja. Egészen pontosan én régebben is egyből erre gondoltam. (Tehát az 1. sz. 3. személy.)

2 éve

istvanatanulo

De a fenti összes komment(em) - az elsőt kivéve - fölösleges, hiszen Te a kedves hölgynek - ha tényleg hölgy - azt írtad, nála a what nem KÉRDŐSZÓ, hanem egyszerű kijelentő mondat, ill.szó. Velem pedig azon vitatkozol, hogy a példáimban ilyen vagy olyan kérdőszó-e a what, ill. a who. Úgyhogy ezek szerint valójában saját magaddal nem vagy koherenciában.

2 éve

budai.doc

Nem lennék saját magammal összefüggésben? Hm. Az esetlen nem merült fel benned, hogy a példáid nincsenek összefüggésben az eredeti kérdéssel? Azt javaslom, hogy a net helyett inkább egy lektorált nyelvtankönyvet böngéssz.

"..nála a what nem KÉRDŐSZÓ, hanem egyszerű kijelentő mondat..." Nem világos, hogy ezt miből szűrted le.

2 éve

istvanatanulo

"...A te mondatod kijelentő: mi mutatja azt,..." tehát a "mi mutatja azt" egy kijelentő mondat? (Mellesleg a példák, - vagyis a napi, tömegesen, ill. a tömegeknek alkalmazott, értett GYAKORLAT, és valóban nem a lektorált tankönyvek - alapján a hölgy -féle verzió fordítása nem feltétlenül az, hogy mi mutatja AZT, hanem csak annyi: mi mutatja, vagy: mit mutat. Mint pl. az egyik példámba is:: What shows it for you., : mit mutat neked. Itt a duón is nagyon sok esetben nem fordítjuk külön az IT-et.) Kijelentő esetleg az lehetne pl. hogy: Ami mutatja (azt). Úgyhogy innét én inkább passzolok.

2 éve

istvanatanulo

Bocs még csak annyi: mi az elsődleges? A lektorált könyv, vagy a beszélt nyelv. Felhívnám a szíves figyelmedet pl. arra a Magyarországon is alkalmazott gyakorlatra, hogy a hivatalos magyar nyelvtankönyveket is időnként aktualizálják a megváltozott mindennapi nyelvhasználatnak, gyakorlatnak megfelelően. Még valami :) (épp most oldottam meg.) :"The student is going to achieve what he wants." Na ITT a what valóban kijelentő (jel.:amit), amit a what-os szórend okoz. (alany+állítmány) Vagy: when the women arrive. amikor a nők érkeznek. stb., stb., stb.

2 éve

istvanatanulo

Az igaz, hogy alanyra nem kérdezünk do-val, (ilyen szempontból valóban nem ideillőek a who-s példáim./már bánom, de azokat ki is töröltem/) de itt a fő gond nem ez volt, hanem az, hogy a hölgy megoldása ugyan azt jelenti-e amit a program magyarul feladott. (Sőt az állításod szerint az egy kijelentő mondat.) Egy angol NYELVTANI oldalról, megfogadva a tanácsot :) egy példa:

https://courses.lumenlearning.com/waymaker-level1-english/chapter/active-and-passive-voice/ Who or what is losing market share, who or what shows it? A lapon egy táblázat van, szenvedő, kérdő, kijelentő, s meglepő :) , az adott mondat a kérdő oszlopban van. (Ha a kérdőjel maga nem jelezné is.)

De egy sereg szóra kipróbáltam - keresés - az "elméletet" (a 3. személy esetén elmaradhat a do) .Pl. What sees it.? Mit lát meg? (Itt sem az alanyra - Ő - kérdeznek.)

A gyakorlatról, a lektorált nyelvtan-könyvekről és a do(es)- féle "szabályokról" találtam még egy valóban ide(is)illő és igen kiválló összefoglaló példát (nem mellesleg magában a Duolingoban, ami elvileg egy igen széles körben használt nyelvoktató és nyilván lektorált program): You want my photo? Ami KÉRDŐ!!! mondat. (Szándékosan elhagyták a mondat elején lévő do-t, pedig semmi nem jelzi formailag, hogy itt kérdő a mondat, még csak kérdő(jellegű) szó sem, és még a személy is 2. /kvázi tetszőleges/)

A fenti példák is azt mutatják, hogy az angol nyelv nem igazán reguláris, vagyis nem TELJESEN írható le nyelvkönyvekben. Nincsenek olyan egyértelmű és szigorú szabályok, mint pl a németben. Ez az "előny", (kevesebb nyelvtant kell tanulni) hátrány is lehet akkor, ha érteni kell egy adott, kvázi tetszőleges mondatot. A what+3.személyű ige (más kérdőszavaknál nem vizsgáltam) nem ilyen, ezek TELJESEN egyértelműek, és számomra teljesen triviális, hogy kezdik (vagy régóta így van?) ezekből elhagyni a "do"-t.

2 éve

budai.doc

Minden nyelvhelyességi problémát az érvényben lévő szabályok alapján lehet megítélni. Kétségtelen, hogy a nyelv élő dolog, és időnként változnak a szabályok is, de mindig az aktuális a mérvadó. Egy nyelvvizsgán ezeket kérik számon, és ha nem ismered őket bajban vagy, hiába hivatkozol a köznyelvre vagy az intenetre. Persze ha nem akarsz vizsgázni, akkor úgy tanulj meg angolul, ahogy számodra a leghatékonyabb. Mellesleg az angolok szerint az EU-s nem brit hivatalnokok nagy része nem tud jól angolul.

A DUO tudtommal nem lektorált szoftver, már ami a magyar kurzust illeti. Viszont hála a töménytelen mennyiségű hibaüzenetnek folyamatosan fejlődik.

2 éve

zetevar

He shows what? ha a "He said what?" jó a "Mit mondott?"-ra, akkor ennek is jónak kell lennie...

3 éve