1. Forum
  2. >
  3. Topic: Danish
  4. >
  5. "The cat went away when the d…

"The cat went away when the dog came."

Translation:Katten gik væk da hunden kom.

October 5, 2014

5 Comments


Eb00kie

Why "da" instead of "hvorfor" or "når"?


Xneb

Da is used for referring to the past (Jeg havde langt hår, da jeg var lille), hvornår is used as the question word (Hvornår rejser du til Danmark?), når is generally used with future and present tense (Jeg skal rejse til Danmark, når jeg bliver 18 år).


Eb00kie

Great explanation, thank you.


morbrorper

Nej, det betyder "dø". https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=g%C3%A5+bort

Det er det modsvarende på svensk ("att gå bort" : "att dö").

Learn Danish in just 5 minutes a day. For free.