Duolingo is de populairste methode van de wereld om talen te leren. En het allerbeste: het is 100% gratis!

"It has stopped raining."

Vertaling:Het is gestopt met regenen.

0
3 jaar gelden

8 opmerkingen


hendy3
hendy3

het is met regenen gestopt. Wat is hier fout aan????

3
Reageer22 jaar gelden

HenkVanEs

Niets

1
Reageer2 jaar gelden

xArzootjuh

Niets. Gwn fout van het systeem. Moet je melden!

1
Reageer1 jaar gelden

hendy3
hendy3

wat is het verschil tussen het is met regenen gestopt en het is gestopt met regenen????????????????????

1
Reageer2 jaar gelden

FreekVerkerk
FreekVerkerk

"Het heeft gestopt te regenen" Lijkt me ook goed toch?

-3
Reageer2 jaar gelden

JeroenGoud
JeroenGoud

Dan zou het het is gestopt moeten zijn in plaats van heeft

2
Reageer2 jaar gelden

FreekVerkerk
FreekVerkerk

ok, ik stel inderdaad twee wijzigingen voor: de eerste is"...TE regenen". Daar lijk je geen bezwaar tegen te hebben. En de andere wijziging is: ...HEEFT gestopt in plaats van IS gestopt. In sta nog steeds achter beide wijzigingen. Het lijkt erop dat er sommige werkwoorden zijn die zowel met ZIJN als met HEBBEN de voltooide tijd kunnen vormen, of hoe heet die tijd?

0
Reageer2 jaar gelden

El2theK
El2theK
Mod

Het klopt dat bij stoppen zowel zijn als hebben gebruikt kan worden. Echter dit verandert doorgaans de betekenis (http://taaladvies.net/taal/advies/tekst/33/vorming_van_voltooide_tijden_met_hebben_zijn_algemeen/)

In het geval van stoppen:

  • Zijn gestopt = onovergankelijk - het werkwoord heeft betrekking op het onderwerp
  • Ik stop - Ik ben gestopt - Ik ben gestopt met werken.

  • Hebben gestopt = overgankelijk - het werkwoord heeft betrekking op het lijdend voorwerp.

  • Ik stop hem - Ik heb hem gestopt

Hier is het misschien iets lastiger omdat het onderwerp het is. Echter, de afwezigheid van een lijdend voorwerp aanwezig geeft aan dat het onovergankelijk is. Er zijn een aantal werkwoorden waarbij dit een uitzondering is zoals ophouden, maar stoppen behoort niet tot die uitzonderingen.

4
Reageer12 jaar gelden