1. المنتدى
  2. >
  3. الموضوع: English
  4. >
  5. "I do not have an answer."

"I do not have an answer."

الترجمة:ليس لدي جواب.

October 9, 2014

64 تعليقًا


mrsherifmath1

do دي اللي مجنناني بصراحة نفسي اعرف امته احطها وامته محطهاش وهيا ليه بتتحط اصلا يعني لو انا قلت I have not an answerمش هتعطي نفس المعني ارجو ان حد يوضحلي النقطة دي.......


habibaellamey

في المثبت نقول مثلاً "أنا أكتب" فتبقى I write.. طب فين do؟ مش بتتحط في الإثبات، بتتحط بس في النفي وهتظر لأننا هنقول "أنا لا أكتب" فهتبقى I don't write.. في السؤال معروف I بتبقى you فهنقول ?Do you write.. طيب بالنسبة لdoes امتى وازاي بنستخدمها وهل مش بتظهر في الإثبات زي do ولا بتختلف.؟ does بتختلف لأنها بتظهر في كل الحالات التلاتة الإثبات والنفي والسؤال فلو خدنا مثلاً ضمير She بنفس المثال، هنقول She writes والفرق هنا بقا إن احنا حطينا s في الفعل والـs دي هيا نفسها does بس ظهرت على شكل s في نهاية الفعل وأي فعل قبله She أو He أو It هنضيف له s ببساطة.. ولما نيجي للنفي زي do بالظبط فهنقول She doesn't write وكمان السؤال هنقول ?Does she write وملاحظة مهمة إن s بتتحط بس في الإثبات وبيفضل الفعل زي ما هو في النفي والسؤال لأننا عوضنا مكان s بdoes.. أتمنى تكون فهمت شرحي وأي سؤال أنا موجودة :).


2L5w1

ممكن تشرحين بتبسيط اكثر


nj4F2

اشكرك جزيل الشكر


habibaellamey

Do عبارة عن فعلا مساعد في المضارع البسيط أو ما يسمى في الإنجليزي present simple.. وDo بتستخدم في الضمائر "I, You, They, We" وdoes بنستخدمها في "She, He, It".. المضارع البسيط تكوين جمل بتحصل دلوقتي وهو فعلاً بسيط ومش معقد زي المضارع التام أو المضارع المستمر مجرد بس ما أقول أي جملة هكتب لك في الكومنت الجاي ازاي نعرف وامتى نحط do وامتى مش نحطها


Asma249635

بصراحة اللي اعرفوا انها بتيجي تأكيد للجملة و هيا بالتصريف التاني يعني بتكون did ، For example : I did go to the school yesterday. وهنا يعني انا بالفعل ذهبت للمدرسة بالأمس. بس لو محطيتهاش بتكون جملة بدون تأكيد I went to the school yesterday.

الخلاصة : تعلمي التصريفات للفعل وبكذا بإذن الله حتعرفي بالضبط .


Usman.PK

I do not have an answer هي نفسها I don't have an answer


m.j36

متى تأتي an ومتى تأتي a


ABTASM

الـ a / an هي مجرد اداة للتنكير

وللتوضيح أكثر نستخدم an/a للاشياء "المفردة" الغير معرفه وتقريباً مثل ما نستخدم التنوين باللغه العربيه مثل a cat قطةٌ

و الفرق بين الـ an/a فـ A توضع قبل كل الحروف الانجليزية

ماعدا احرف العله a-e-u-o-i نستخدم An ...

a man = رجلاً

an apple = تفاحةٌ


ISRAA.N

من اجل تسهيل النطق فقط


MichaelAyoub

وايضا "لا أملك اجابة"


amthalm

" ليس لدي اجابة " ليش طلع لي خطأ؟؟


Arius.XI

إجابتك صحيحة، ولكن التدريب يركز على "Have " بمعنى يمتلك شيئاً


Saadgh1

انا لا اعلم الجواب "هذه صحيحه"


OmniaM.Ibrahim

انا لا امتلك اجابه غلط ليه ؟؟


QHNF

لو تختصروا do not الئ don't بايكون افضل. وشكراً


AasmEltaie

أرجو اضافة " لست أملك جوابا " الى الاجابات الصحيحة .


KaryKh

ليش مامنقول I have not بدل I do not ممكن اجابة


njtS3

انا كتبت ليس لدي اي اجابه غلط؟


DLny1

طيب ليش كتبت اي ايش يعني اي


QDc6

لا املك جواباً .لان الجواب مفعول به منصوب


AbdelazizK.Ahmed

اليس يجب انت تكون "i don't have (any) answer" !!


SLOTH_vi

مو do معناها "هل" ..... طب كيف ؟


ISRAA.N

كلمة do لديها الكثير من المعاني ويكون ذلك حسب موقعها في الجملة مثال do you have a pencil و تعني هل عندك قلم؟ /what do you do وتعني ماذا تفعل


razika12

صباح النور اريدالمزيد من الاسئلة كيف نتحدث بها في معظم الاوقات مع الاصدقاء من فضلكم تابع الدروس لقد استفدت منها اود المزيد ارجوا منكم ان تساعدني على هذا فانا طالبة في المرحلة النهائية وشكرا جزاكم الله خيرا


HudaBilalB

اللفظ غيرمطابق للكلمات


OmniaM.Ibrahim

انا لا امتلك اجابه غلط ليه ؟؟


elnaser

"انا لا اجد اي اجابه" المعنى واحد


hussein729449

لاتكتب اي بسبب عدم وجود كلمه any لانك ادا كتبت اي بتكون I do not have any book لاكن هم ماكتبوش any

صحيح ان المعنئ بالنسبه للهجه العاميه واحد لاكن هنا يريدون تترجم نفسها


habibaellamey

لا بتختلف لو قلنا أنا لا أجد أي إجابة هتكون I don't find any answer


gramMero

ماعندي جواب


FaroukZeino

عليك الإلتزام بالعربية الفصحى أثناء الترجمة :)


shahad218369

ليس لدي اجابه √√√ طلعت صح


motausmosman

اناليس عندي اجابة


BddffHyf

لدي مشكلة في القراءة والكتابة


ahmed93262

ما فائده do بالجملة


zahraa354203

في زمن المضارع البسيط عند النفي نقول do not وعند السؤال نقول Do ونضعها في بداية الجملة


habibaellamey

تقدر تقرأ كومنتاتي اللي فوق :)


moharebabu

ليس لدي اي اجابة ليش غلط


hussein729449

لاتكتب اي بسبب عدم وجود كلمه any لانك ادا كتبت اي بتكون I do not have any book لاكن هم ماكتبوش any


BashArAlTm

انا لا أعرف الأجابة


reemalrowis

" لا أملك أجوبه " صحيحه ايضا


M_Saidi

كيف أضع التنوين


RawanShahe

ليست ايضا صحيحه


9oRL

I do not have an answer


eesa16

انا لا اعرف الاجابة


khawla954424

يصير بعد "ليس لدي اجابات" بس لكن ما حط حرف (s) في كلمة ( answer ) فهي مفرد اذا اضفنا (s) تصير جمعع


Amineh428442

Doha Depp حاولي ممكن يكون ليها معنى اخر


mariam652042

هل ممكن اقول i don't بدل I do not


Mawiayyy

هل تصلح I don't have answer


SerxabonKu

I do not have an answer


SerxabonKu

I do not have an answer


BhJJ16

هذا خطأ يجب انا نقول، انا وليس ما


MXoo17

حاولوا تطلعوا على درس "الأفعال المساعدة"


Rania547850

Follow me please


ali888397

لا املك اجابه كتب لي خطا!!!


amina139884

النطق ليس محترف an answer يتم الوصل بينهما انناسر هكذا


R4v74

لا يوجد شيء اسمه جبه(اجابه)


BilalElemr

تطبيق فاشل جدا


Maya-sweet

كتبت انا لا املك حلا حسبلي ياها غلط


BasantMoha701847

انا كتبت ليس لدي اجابه يقولي غلط ليس لدي جواب الاتنين معناهم answer فين الغلط في اجابه وجواب انا هتجنن


Araragi_Kun

Do اذا جاء بعدها فعل Is اذا جاء بعدها اسم

المناقشات ذات الصلة

تعلم الإنجليزية في 5 دقائق فقط يوميًا. مجانًا.