"I do not have an answer."

الترجمة:ليس لدي جواب.

October 9, 2014

58 تعليقًا


mrsherifmath1

do دي اللي مجنناني بصراحة نفسي اعرف امته احطها وامته محطهاش وهيا ليه بتتحط اصلا يعني لو انا قلت I have not an answerمش هتعطي نفس المعني ارجو ان حد يوضحلي النقطة دي.......

August 11, 2015

habibaellamey

في المثبت نقول مثلاً "أنا أكتب" فتبقى I write.. طب فين do؟ مش بتتحط في الإثبات، بتتحط بس في النفي وهتظر لأننا هنقول "أنا لا أكتب" فهتبقى I don't write.. في السؤال معروف I بتبقى you فهنقول ?Do you write.. طيب بالنسبة لdoes امتى وازاي بنستخدمها وهل مش بتظهر في الإثبات زي do ولا بتختلف.؟ does بتختلف لأنها بتظهر في كل الحالات التلاتة الإثبات والنفي والسؤال فلو خدنا مثلاً ضمير She بنفس المثال، هنقول She writes والفرق هنا بقا إن احنا حطينا s في الفعل والـs دي هيا نفسها does بس ظهرت على شكل s في نهاية الفعل وأي فعل قبله She أو He أو It هنضيف له s ببساطة.. ولما نيجي للنفي زي do بالظبط فهنقول She doesn't write وكمان السؤال هنقول ?Does she write وملاحظة مهمة إن s بتتحط بس في الإثبات وبيفضل الفعل زي ما هو في النفي والسؤال لأننا عوضنا مكان s بdoes.. أتمنى تكون فهمت شرحي وأي سؤال أنا موجودة :).

September 23, 2015

2L5w1

ممكن تشرحين بتبسيط اكثر

August 12, 2017

nj4F2

اشكرك جزيل الشكر

July 7, 2017

Mawiayyy

شكر خاص ليكي أحسن شرح قرأته . بس في نقطة ما فهمتها . متى نضع dose في الجملة بدل حرف s في الفعل . ومتى العكس.

January 3, 2019

XQSL12

thanks

March 9, 2019

habibaellamey

Do عبارة عن فعلا مساعد في المضارع البسيط أو ما يسمى في الإنجليزي present simple.. وDo بتستخدم في الضمائر "I, You, They, We" وdoes بنستخدمها في "She, He, It".. المضارع البسيط تكوين جمل بتحصل دلوقتي وهو فعلاً بسيط ومش معقد زي المضارع التام أو المضارع المستمر مجرد بس ما أقول أي جملة هكتب لك في الكومنت الجاي ازاي نعرف وامتى نحط do وامتى مش نحطها

September 23, 2015

nj4F2

شكرا افتيني☺

July 7, 2017

Asma249635

بصراحة اللي اعرفوا انها بتيجي تأكيد للجملة و هيا بالتصريف التاني يعني بتكون did ، For example : I did go to the school yesterday. وهنا يعني انا بالفعل ذهبت للمدرسة بالأمس. بس لو محطيتهاش بتكون جملة بدون تأكيد I went to the school yesterday.

الخلاصة : تعلمي التصريفات للفعل وبكذا بإذن الله حتعرفي بالضبط .

November 21, 2017

Usman.PK

I do not have an answer هي نفسها I don't have an answer

August 25, 2015

m.j36

متى تأتي an ومتى تأتي a

February 17, 2015

ABTASM

الـ a / an هي مجرد اداة للتنكير

وللتوضيح أكثر نستخدم an/a للاشياء "المفردة" الغير معرفه وتقريباً مثل ما نستخدم التنوين باللغه العربيه مثل a cat قطةٌ

و الفرق بين الـ an/a فـ A توضع قبل كل الحروف الانجليزية

ماعدا احرف العله a-e-u-o-i نستخدم An ...

a man = رجلاً

an apple = تفاحةٌ

April 22, 2015

nj4F2

شكرا

July 7, 2017

ISRAA.N

من اجل تسهيل النطق فقط

February 26, 2019

MichaelAyoub

وايضا "لا أملك اجابة"

October 9, 2014

Saadgh1

انا لا اعلم الجواب "هذه صحيحه"

October 2, 2015

OmniaM.Ibrahim

انا لا امتلك اجابه غلط ليه ؟؟

October 16, 2014

amthalm

" ليس لدي اجابة " ليش طلع لي خطأ؟؟

October 17, 2014

Arius.XI

إجابتك صحيحة، ولكن التدريب يركز على "Have " بمعنى يمتلك شيئاً

February 26, 2015

QHNF

لو تختصروا do not الئ don't بايكون افضل. وشكراً

December 8, 2015

AasmEltaie

أرجو اضافة " لست أملك جوابا " الى الاجابات الصحيحة .

November 2, 2015

KaryKh

ليش مامنقول I have not بدل I do not ممكن اجابة

November 24, 2015

njtS3

انا كتبت ليس لدي اي اجابه غلط؟

August 6, 2015

DLny1

طيب ليش كتبت اي ايش يعني اي

September 4, 2015

QDc6

لا املك جواباً .لان الجواب مفعول به منصوب

August 25, 2015

AbdelazizK.Ahmed

اليس يجب انت تكون "i don't have (any) answer" !!

October 27, 2015

96ROKU

مو do معناها "هل" ..... طب كيف ؟

October 28, 2015

ISRAA.N

كلمة do لديها الكثير من المعاني ويكون ذلك حسب موقعها في الجملة مثال do you have a pencil و تعني هل عندك قلم؟ /what do you do وتعني ماذا تفعل

February 26, 2019

razika12

صباح النور اريدالمزيد من الاسئلة كيف نتحدث بها في معظم الاوقات مع الاصدقاء من فضلكم تابع الدروس لقد استفدت منها اود المزيد ارجوا منكم ان تساعدني على هذا فانا طالبة في المرحلة النهائية وشكرا جزاكم الله خيرا

April 27, 2016

HudaBilalB

اللفظ غيرمطابق للكلمات

December 16, 2016

OmniaM.Ibrahim

انا لا امتلك اجابه غلط ليه ؟؟

October 16, 2014

elnaser

"انا لا اجد اي اجابه" المعنى واحد

August 1, 2015

hussein729449

لاتكتب اي بسبب عدم وجود كلمه any لانك ادا كتبت اي بتكون I do not have any book لاكن هم ماكتبوش any

صحيح ان المعنئ بالنسبه للهجه العاميه واحد لاكن هنا يريدون تترجم نفسها

October 27, 2015

habibaellamey

لا بتختلف لو قلنا أنا لا أجد أي إجابة هتكون I don't find any answer

September 23, 2015

gramMero

ماعندي جواب

August 5, 2015

FaroukZeino

عليك الإلتزام بالعربية الفصحى أثناء الترجمة :)

August 5, 2015

shahad218369

ليس لدي اجابه √√√ طلعت صح

August 8, 2015

motausmosman

اناليس عندي اجابة

August 27, 2015

BddffHyf

لدي مشكلة في القراءة والكتابة

September 17, 2015

ahmed93262

ما فائده do بالجملة

September 21, 2015

zahraa354203

في زمن المضارع البسيط عند النفي نقول do not وعند السؤال نقول Do ونضعها في بداية الجملة

October 15, 2015

habibaellamey

تقدر تقرأ كومنتاتي اللي فوق :)

September 23, 2015

moharebabu

ليس لدي اي اجابة ليش غلط

October 22, 2015

hussein729449

لاتكتب اي بسبب عدم وجود كلمه any لانك ادا كتبت اي بتكون I do not have any book لاكن هم ماكتبوش any

October 27, 2015

BashArAlTm

انا لا أعرف الأجابة

November 13, 2015

reemalrowis

" لا أملك أجوبه " صحيحه ايضا

December 13, 2015

UIA31

كيف أضع التنوين

December 24, 2015

RawanShahe

ليست ايضا صحيحه

December 31, 2015

9oRL

I do not have an answer

January 8, 2016

eesa16

انا لا اعرف الاجابة

January 21, 2016

khawla954424

يصير بعد "ليس لدي اجابات" بس لكن ما حط حرف (s) في كلمة ( answer ) فهي مفرد اذا اضفنا (s) تصير جمعع

January 26, 2016

Amineh428442

Doha Depp حاولي ممكن يكون ليها معنى اخر

March 8, 2017

mariam652042

هل ممكن اقول i don't بدل I do not

August 7, 2017

Mawiayyy

هل تصلح I don't have answer

March 10, 2018

SerxabonKu

I do not have an answer

October 20, 2018

SerxabonKu

I do not have an answer

October 20, 2018

BhJJ16

هذا خطأ يجب انا نقول، انا وليس ما

January 31, 2019

MXoo17

حاولوا تطلعوا على درس "الأفعال المساعدة"

February 23, 2019

المناقشات ذات الصلة

تعلم الإنجليزية في 5 دقائق فقط يوميًا. مجانًا.