"What is your final answer?"

Translation:Wat is uw definitieve antwoord?

December 7, 2014

6 Comments


nagromed

I don't understand why do we need to use 'definitieve' here although antwoord is a 'het woord'. Anyone has the same issue?

December 7, 2014

Simius

Ah, that's good question. It is because of the possessive adjective ("uw"). This basically replaces a definite article ("het"), in the sense that it also points to one specific answer (yours). So:

  • Een definitief antwoord
  • Het definitieve antwoord
  • Uw definitieve antwoord
December 7, 2014

nagromed

Thanks! It's quite clear now to me..

December 8, 2014

JazLuk

Why cant i use 'jouw' instead of 'uw'?

June 11, 2019

ajHenrot

Ik ga hier niet mee akkoord. "Uw" toont niet aan dat het woord onzijdig is, het moet dus "uw definitief antwoord" zijn.

February 9, 2018

El2theK

Zie de bovenstaande reactie van Simius. Het antwoord is onzijdig, de toevoeging van een bezittelijk voornaamwoord verandert dat niet.

" Een verbuigbaar bijvoeglijk naamwoord voor een enkelvoudig het-woord wordt verbogen als het bijvoeglijk naamwoord wordt voorafgegaan door: het, dit, dat, een bezittelijk voornaamwoord of een vooropgeplaatste genitief." - http://taaladvies.net/taal/advies/tekst/28/verbogen_onverbogen_bijvoeglijk_naamwoord_zonder_betekenisverschil_algemeen/

February 9, 2018
Learn Dutch in just 5 minutes a day. For free.