"What is your final answer?"

Translation:Wat is uw definitieve antwoord?

3 years ago

5 Comments


nagromed

I don't understand why do we need to use 'definitieve' here although antwoord is a 'het woord'. Anyone has the same issue?

3 years ago

Simius
Simius
Mod

Ah, that's good question. It is because of the possessive adjective ("uw"). This basically replaces a definite article ("het"), in the sense that it also points to one specific answer (yours). So:

  • Een definitief antwoord
  • Het definitieve antwoord
  • Uw definitieve antwoord
3 years ago

nagromed

Thanks! It's quite clear now to me..

3 years ago

ajHenrot
ajHenrot

Ik ga hier niet mee akkoord. "Uw" toont niet aan dat het woord onzijdig is, het moet dus "uw definitief antwoord" zijn.

8 months ago

El2theK
El2theK
Mod

Zie de bovenstaande reactie van Simius. Het antwoord is onzijdig, de toevoeging van een bezittelijk voornaamwoord verandert dat niet.

" Een verbuigbaar bijvoeglijk naamwoord voor een enkelvoudig het-woord wordt verbogen als het bijvoeglijk naamwoord wordt voorafgegaan door: het, dit, dat, een bezittelijk voornaamwoord of een vooropgeplaatste genitief." - http://taaladvies.net/taal/advies/tekst/28/verbogen_onverbogen_bijvoeglijk_naamwoord_zonder_betekenisverschil_algemeen/

8 months ago
Learn Dutch in just 5 minutes a day. For free.