"البنت تشرب الماء."

الترجمة:The girl drinks water.

January 5, 2015

49 تعليقًا


AlamirAShi

فعلا ليه وليه بنحط s مدام الكلمه مش جمع

September 15, 2015

nYsc13

لأنه فعل مضارع يشرب أما عندما يكون فعل ماضي شرب لا نضيف حرف s

March 30, 2018

shiraz110557

اي بنحط s لانو البنت بتشرب الماء مثلا إذا كتبتي I drink water يعني انا اشرب الماء ما راح تضيفي s

December 8, 2015

Osama776219

هههه

February 13, 2018

Osama776219

هههه

February 13, 2018

NamerAl-wa

لان هذا فعل بسيط فتأتي s معه

October 28, 2015

AlamirAShi

ومش فهمه امتي نحط is وامتي نحط areوليه

September 15, 2015

fatma666770

نحط is في حالة الفرد اي she / he / neam / it و نحط are في حالة المثنى او جمع we / you / اي اسم جمع

January 26, 2018

0ody8

بنحط is لما ايكون في أول ألجملة He أو She و بنستخدم are لما أيكون عندنا جمع

March 8, 2019

oDj75

لا لالالالا انت مش فاهم الدرس

March 22, 2018

Rahma_abaza

ال s بتتحط للمفر مس للجمع

November 26, 2018

SaraSh994286

Sالمفرد بتيجي مع الفعل قبل الاسم المفرد...ولكن Sالجمع بتيجي لما الاسماء تجمع وليس الأفعال مثال She drinks water (هي تشرب الماء ( مثال الجمع The boys are enjoying الاولاد يتستمتعون

February 7, 2019

ElafeSh

هادم الضمائر لما تكلم شخص

June 6, 2019

hesham961644

S تكون للجمع للاسماء اما الحاله هنا اسم فيضاف لها اذا كان الفاعل مجهولا

August 29, 2018

ferhan13

لماذا لم ندخل فعل الكون is

January 5, 2015

fatma666770

لحد الحين ما فهمت ليش ظايفين s لdrinks

January 26, 2018

souleima2

حتى أنا كنت بش نسئل =-O

August 4, 2015

loonyaAL-H

لان الفعل مع it she he ينضاف له s اما مع الضمائر الثانيه لا يعني اي فعل مع she he it نضيف له s

February 9, 2018

M3aB4

كررو التمارين عدة مرات وراح تثبت الكلمه بالمخ ومع تكرر الكلمات راك تميز القاعده تبعها بدون شرح معقد

May 10, 2018

NonaEldloa

هو احنا مش بننطق حرف t في كلمه water? وليه بتنطق اتنين r مع ان الكلمه فيها واحده بس؟

December 25, 2017

RiadNajjar

هي اللَّكنة !

June 20, 2019

mohamad904794

....bbbnnjj

March 10, 2018

SohaRashed

بنضيف s عشان يبقي الفعل مضارع

March 24, 2018

Gi1bB

, الي فهمته ان في قاعدة باللغة الانجليزية ,, تخلينا نكتب كلمة The girl drinks بدل مانكتب The girl is drink , يعني ال is حذفناه وحطينا ال S بدالها

March 13, 2019

Zaho293

Is ليش. متستخدم

October 17, 2016

RiadNajjar

Is بمعنى يكون ! بتنضاف لHe ,She, It !

June 20, 2019

kkkk531960

لما ذا eats

March 29, 2018

koky440814

لماذا لا نضع the water

May 7, 2018

tqua4

ممكن حدى يقلي ليش نحط sانا اعرف انو sينحط فقط في حالة الجمع الرجو الرد

June 28, 2018

P12J2

The water = الماء Water = ماء

August 2, 2018

VEeD10

هو مش حرف s لما يكون في اخر الكلمه تبقي جمع

January 10, 2019

SolafAll

صح

March 26, 2019

FipVip

ليش نحط s هي مفرد

May 2, 2018

P12J2

انتم يابومة غير صحيح

August 2, 2018

ibrahim694210

The girl drinks water

August 21, 2018

asma145704

The water الماء معرف

October 19, 2018

adem698514

Thanks

April 23, 2019

lWC35

هذي قاعده ثابته !! اما الي يقول ليش ماننطق الtفيه ناس تنطقه وفيه لا بس الافضل لا لان اغلب المتحدثين بالانقليزيه ماينطقونه وحتى باللهجه الامريكيه

May 5, 2019

BW2J4

11 aboli bananas

July 3, 2019

NourWaleed488283

اه طبعا

July 22, 2019

rahaf54072

هلق ايمت بنترجم الماء the water وايمت water

August 1, 2019

RPUb13

كيف يمكن حفظ النشائات النكليزيه

August 2, 2019

ZainabMoha107478

التطبيق روعة يجنن ابني اتقن الغة الأنكليزية شكرا

August 6, 2019

P12J2

الان انتم تقولون الماء فلما اكتب ذا ووتر تقولون خطأ الصحيح ووتر بدون ذا، اقسم بالله بهم

August 2, 2018

cysq10

بعد تشرب مكتوب الماء مدام فيلو ال ليش غلط اكتب the ؟

May 9, 2019

emanhassan625979
July 29, 2016

hossein293561

Thanks

April 14, 2018

TheKing671213

خرا

June 27, 2018

ala146329

ا اكو شخلات خلط

September 12, 2016
تعلم الإنجليزية في 5 دقائق فقط يوميًا. مجانًا.