A Duolingo a világ legnépszerűbb nyelvtanulási módszere. És ami a legjobb, teljesen ingyenes!

https://www.duolingo.com/peter.kristof.hu

Ismétlés a tudás anyja (Practice makes perfect)

peter.kristof.hu
  • 23
  • 19
  • 17
  • 16
  • 14
  • 14
  • 9
  • 8
  • 4
  • 3
  • 2
  • 2
  • 1597

Ismétlés a tudás anyja, vagy újabban: Tesztelés a tudás anyja (itt olvasható). Tehát a szót vagy kifejezést esetleg mondatot akkor kell előhívni, ellenőrizni, hogy tudom-e, mielőtt még elfelejtettem volna (ez az időközönkénti ismétlés, klikk ide), és nem tízszer egymásután ismételni. Az ismétlésre jók a Duolingo leckéken kívül a tanulókártyák (flashcard) is.
Az ismétléssel kapcsolatban két kérdés merül fel bennem.

  1. Ismétléssel nem lehet egy szó összes jelentését egyszerre megtanulni, ehhez több minta kell. Hogyan tanulom meg az írott alakon és kiejtésen kívül a szó vagy kifejezés jelentését - pontosabban – jelentéseit is? A flashcardnak általában két oldala van, így legfeljebb egy jelentést ad, de mivel egy szónak általában több jelentése van (részben a homonimák, a nyelvtanulás átkai :) - érdekes, hogy erről nem mindenki vesz tudomást - , így az összes jelentést aligha lehet megtanulni. A Duolingo leckék - szövegkörnyezetben – gyakran több jelentést is adnak (ezért tartom jobbnak, mint a fleshcardot). Hogy mennyire sok jelentése van egy szónak, ahhoz vegyünk példának egy nagyon egyszerű, hétköznapi angol szót: last. Ennek néhány jelentése:

(1) I. Főnév: a vége valaminek, az utója valaminek, a végén, a legutolsó
II. Ige: megmarad, fennmarad, kitart, tart
III. Melléknév: végső, utolsó, legutóbbi, múlt, döntő, végső
IV. Határozószó: utoljára, utolsóként, utolsónak, legvégül
(2) Főnév: kaptafa
A topszotar.hu még példamondatokat is ad ezekhez. A szavakat, kifejezéseket szövegkörnyezetben kell megtanulni!!!

  1. A monoton ismétlés nagyon jó az ösztönös (nem tudatos) tanulásra. A nyelvet – nem csak szerintem - alapvetően ösztönösen kell tanulni (egy cikk erről a témáról). Az ember eközben már elfelejti, hogy egyáltalán mit csinál, talán oda se figyel, és mégis ragadnak a szavak, tudattalanul. Az sem árt, ha eközben a családtagok fennhangon beszélgetnek, vagy szól a TV. Nem kell odafigyelni, rutinból kell csinálni, nem kell koncentrálni. (Az új anyagoknál, amit még nem ismerek, egy kicsit más a helyzet.) Nem is gondolnánk, mekkora memóriakapacitásunk van, ha így tanulunk.
    A tudattalan tanulás mellett szükség van tudatos tanulásra is. Ez a kettő – szerintem - periodikusan váltja és kiegészíti egymást. Például a francia tanulás előtt érdemes tudni arról, hogy két nyelvtani nem és háromféle névelő van. Ugyanígy a nyelvtant is utólag érdemes átnézni, de itt is a nyelvtani szerkezeteket kell begyakorolni, mint a szavaknál, ismétléssel.
3 éve

6 hozzászólás


https://www.duolingo.com/DPP1ENG
DPP1ENG
  • 25
  • 23
  • 18
  • 14
  • 14
  • 13
  • 12
  • 3

"A monoton ismétlés nagyon jó az ösztönös (nem tudatos) tanulásra. A nyelvet – nem csak szerintem - alapvetően ösztönösen kell tanulni"

Tökéletesen egyetértek, nekem így (és az eddig próbáltak alapján csak így) megy :)

3 éve

https://www.duolingo.com/peter.kristof.hu
peter.kristof.hu
  • 23
  • 19
  • 17
  • 16
  • 14
  • 14
  • 9
  • 8
  • 4
  • 3
  • 2
  • 2
  • 1597

Még egy dolog jutott eszembe az ismétléssel és a kitartó tanulással kapcsolatban. Az ember élete alapvetően periodikus. Napi, heti és éves periódusok vannak. A napit nem kell magyarázni, aztán hétvégeken pihenünk, és évente legalább egyszer jó, ha nyaralunk-telelünk egy-két hétig.
Ugyanígy kell lenni a nyelvtanulással is! Nekem most szilveszter táján egy kis csömöröm volt, ezért - a széria megtartása mellett - egy hétig lazítottam, és ez jót tett!
Most újult erővel megy a nyelvtanulás :)

3 éve

https://www.duolingo.com/liliomfi131

Általában 2 ismétlés, néhány új tesztlap sebességgel haladok. Mindig ügyelek arra, hogy a teljes fa arany színben pompázzon. Tegnap sajnos nem tudtam Duozni, de szerencsére sikerült vásárolni széria mentőt. Aztán ma nagy "meglepetés" ért. A duo 15(!) témát jelölt ki ismétlésre. Meg tudná valaki mondani, hogy milyen logikával működik a frissítési igények bejelölése?

3 éve

https://www.duolingo.com/peter.kristof.hu
peter.kristof.hu
  • 23
  • 19
  • 17
  • 16
  • 14
  • 14
  • 9
  • 8
  • 4
  • 3
  • 2
  • 2
  • 1597

Téves logikával. Én nagyon szeretem a Duot, de ha elfogadjuk a fenti ismétlési szisztémát, akkor ember nem tudja megmondani, hogy mikor jön el az ismétlés optimális ideje, tehát ez csupán elmélet. Legfeljebb az egyén tudhatja megmondani, mivel erősen különbözőek vagyunk, más a memóriánk, stb.
Ami biztos, hogy ismételni kell!
Szerintem 2-3-szor annyit kell ismételni, mint amennyi új leckét veszek, mivel én eredmény orientált vagyok. Napi átlagban 3 új és 7 régi leckét csinálok, de persze lehet más stratégia is. Majd az aranybagoly után lehet ismételni orrvérzésig, illetve más anyagokból tanulni, hogy továbbfejlődjek.

3 éve

https://www.duolingo.com/liliomfi131

Először én is azt hittem, hogy téves logikával operál a Duo, de pont az általad hivatkozott anyagokból (Köszönet érte!) világosodott meg számomra, hogy a Paul Pimsleur-féle ideális ismétlési ajánlást követik, ami valahogy így néz ki: 5 másodperc, 25 másodperc, 2 perc, 10 perc, 1 óra, 5 óra, 1 nap, 5 nap, 25 nap, 4 hónap, 2 év. Azért gondolok erre, mert a 15 témás frissítési kijelölésem pont 25 napra esett attól a naptól, amikor tömegesen teljesítettem azokat a témákat, amiket már ismertem. És persze, azt is megértettem, miért kérdezi vissza a tesztlap szinte azonnal az új szavakat. Úgy tűnik, nagyon is tudatosan és ütemezetten veszi elő, egyre nagyobb időközökkel a megtanított szavakat. Ha igazam van, négy hónap múlva újra fogok kapni egy ilyen pakkot. Aztán két évig ezt a csomagot már nem látom. :-)

3 éve

https://www.duolingo.com/peter.kristof.hu
peter.kristof.hu
  • 23
  • 19
  • 17
  • 16
  • 14
  • 14
  • 9
  • 8
  • 4
  • 3
  • 2
  • 2
  • 1597

Itt van még egy cikk a spaced repetition-ről. Ez a Ron nem egy kispályás!

3 éve

Kapcsolódó fórumok