"Childrenareborneachday."

الترجمة:يولَد الأطفال كل يوم.

منذ 3 سنوات

16 تعليقًا


IOGeophysicist

بس دى جملة مضارع مش ماضى ليه حاطينها فى درس الماضى.

منذ 3 سنوات

AmanyMoham547568

مبني للمجهول

منذ 6 أشهر

FMGeek

لماذا استخدم في هذه الجملةالفعل are مع وجود الفعل born؟

منذ سنتين

AL0O0SH

الفعل يولدون فعل مضارع وليس ماضي الماضي وُلِدوا لكن الجملة صحيحة في الزمن المضارع

منذ 3 سنوات

MuhammadAnsary

لماذا born لم يطبق عليها (Are = المصدر+ing) ؟؟؟

منذ سنتين

SaraH--__--

لانه مبني للمجهول

منذ 7 أشهر

abd.alrhma3

لماذا are born لماذا استخدمنا الفعل are

منذ 3 سنوات

AdamElKhattab
  • لأن " Children = الأطفال " جمع .. فنستخدم الفعل المساعد " are "

  • أما " Child = طفل " مفرد .. فنستخدم معه الفعل المساعد " is "

منذ 3 سنوات

AmanyMoham547568

عشان children جمع وف مبني للمجهول

منذ 6 أشهر

sl1m1t
sl1m1t

يوميا = كل يوم (لم يقبلها)

منذ سنة واحدة

electric-devil

الاولاد يولدون كل يوم. خطأ لماذا؟!

منذ 3 سنوات

AdamElKhattab
  • الأولاد ( بمعني الذكور ) = Boys

  • الأولاد ( بمعني الأبناء ) = Sons

منذ 3 سنوات

ahmadheeba

الاولاد يولدون يوميا ... فيها خطأ ؟؟!!!!!!

منذ سنتين

Amira_Abd_ElHay

طب دي مبنية للمجهول تمام يعني هي يولد دي مظبوطة مع الاطفال مش المغروض تتجمع ؟

منذ 10 أشهر

AmanyMoham547568

ليه غلط ترجمتي كل يوم يولد اﻻطفال وهي بردوا ترجمتها مبنيه للمجهول ووصلت نفس المعني

منذ 6 أشهر

Noem219585

يولدون

منذ 3 أشهر
تعلم الإنجليزية في 5 دقائق فقط يوميًا. مجانًا.