Duolingo is the most popular way to learn languages in the world. Best of all, it's 100% free!

https://www.duolingo.com/Stronzia

Pronomi Italiani

Stronzia
  • 15
  • 13
  • 8
  • 7
  • 6
  • 6
  • 5

pronouns for I:

• Subject/soggetto -> "io": "io suono"/"Suono io!" = "I play"/"I do play";
  • direct object/complemento oggetto -> "me","mi": "Lei ama me"/"Lei mi ama" = "She loves me";
  • indirect object/complemento di termine -> "a me", "mi": "Mandami la lettera!"/"Manda a me la lettera"/"Mi mandi la lettera" = "Send the letter to me!"/"He sends to me the letter"/"you send the letter to me";
  • Other complements/altri complementi -> "per me", con me", "da me", etc. : "Vieni con me!" = "Come with me!";
  • Reflexive/Riflessivi -> "me stesso/a", "mi" : "Mi ferisco"/"ferisco me stesso"="I hurt my self".

pronouns for you:

• S -> "tu" : "Tu corri"/"Corri tu!" = "You run"/"Run, you!";
  • O -> "te", "ti": "Scelgo te"/"Ti scelgo" = "I chose you";
  • to you -> "a te", "ti": "Ti preparo la cena"/"Preparo la cena a te" = "I make you dinner";
  • C -> "per te", "con te", "di te": "Racconta di te" = "Tell about yourself";
  • R -> "te stesso/a", "ti" : "Ti curi"/"curi te stesso"/"Curati!"= "you nurse yourself"/"Take care of your self!".

pronouns for he:

• S -> "lui"/"egli": "Lui non ha paura"/"Egli è impavido"="He isn't afraid"/"He is dauntless";
  • O -> "lui"/"lo": "Chiamo lui"/"Lo chiamo"="I call him";
  • to him -> "a lui"/"gli": "chiedo a lui"/"gli chiedo" = "I ask him";
  • C -> "per lui", "con lui", "con sé", "da sé", etc. : "Tiene la figlia con sé"/"Vuole restare con lui" = "He holds the daughter with him(self)"/"She wants to stay with him";
  • R -> "sé stesso", "si" : "Si crede il migliore", "ritiene sé stesso il migliore" = "he sees himself the best"/"He considers himself the best".

pronouns for she:

• S -> "lei","ella": "Lei è bellissima"/"Ella è una giovane donna" = "She is very beautiful"/"She is a young woman";
  • O -> "lei","la": "Voglio vederla"/"La voglio vedere"/"Voglio vedere lei" = "I want to see her";
  • to her -> "a lei", "le": "Dai le chiavi a lei"/"Le dai le chiavi"/"Dalle le chiavi!" = "You give keys to her"/"You give her the keys"/"Give the keys to her";
  • C -> "per lei", "con lei", "da lei", "con sé", "da sé" etc. : "Questo è per lei"/"Lo vuole per sè" = "This is for her"/"She wants it for her(self)";
  • R* -> "sé stessa", "si" : "Lei si dedica agli altri"/"dedica sé stessa agli altri" = "She dedicates herself to others".

pronouns for it:

• S -> "esso"/"essa"(antiquated): "esso è rotto"/"é rotto" = "It is broken";
  • O -> "lo"/"la": "Lo/la compro" = "I buy it";
  • to it -> "gli"/"le" "Sparagli!" = "Shoot at it!";
  • C -> "con esso"/con essa", "da sé", etc.: "Con esso puoi cucinare più leggero"/"La macchina si muove da sé" = "you can cook lighter with it"/"The engine moves by itself";
  • R -> "sé stesso/a", "si": "quando trova un errore si ferma"/"corregge sé stesso"="it stops when it finds an error"="it corrects itself".

pronouns for we:

• S -> "noi" : "noi siamo apprendisti"="we are learners";
  • O -> "noi", "ci" : "metti noi sulla lista!"/"Mettici sulla lista!"/"Ci Metti sulla lista" = "Put us on the list!"/"You put us on the list";
  • to us -> "a noi", "ci" : "A noi piace il Cinema"/"Ci piace il Cinema"="We like cinema";
  • C -> "per noi", "da noi" : "Resta da noi" = "Rest at ours!";
  • R -> "noi stessi/e", "ci" : "Ci guardiamo allo specchio"/"Guardiamo noi stessi allo specchio" = "We look at ourselves in the mirror".

pronouns for you all:

• S -> "voi" : "Voi siete perdenti"="You are losers";
  • O -> "voi", "vi": "Vi mandano a Roma", "Mandano voi a Roma" = "They send you all to Rome";
  • to you all -> "a voi", "vi": "a voi sembra bello"/"vi sembra bello" = "It seems good to you";
  • C -> "per voi", "con voi", etc. : "Il regalo è per voi" = "The present is for you";
  • R -> "voi stessi/e", "vi" : "Amate voi stesse!"/"Amatevi!"/"Voi vi amate" = "Love yourselves!"/"you love yourselves".

pronouns for they:

• S -> "essi"/"esse","loro" : "esse parlano", "loro parlano" = "They talk";
  • O -> "loro", "li"/"le": "ascoltale!"/"ascolta loro!"/"Li ascolti" = "Listen to them (famale)!"/"Listem to them!"/"You listen to them (males or males and females together)";
  • to them -> "a loro", "gli", "loro": "chiedi scusa a loro"/"Gli chiedi scusa"/"chiedi loro scusa"="you say sorry to them";
  • C -> "per loro", "con loro", etc. : "Fallo per loro!" = "Do it for them!";
  • R -> "sé stessi/e", "loro stessi/e", "si": "Devono capire sé stessi"/"devono capirsi"="They have to understand theirselves"/"they have to understand one eachother".

I'm sure I've made some mistakes.. show them to me and I will correct them! :D

6
3 years ago
5

8 Comments