"Did you make the food today?"

Vertaling:Heb jij vandaag het eten gemaakt?

February 16, 2015

8 opmerkingen


vanemmer

Ik zie geen onderscheid tussen gemaakt en klaargemaakt......

February 16, 2015

Lenkvist

Sorry, ik heb de antwoorden vorige week al gecorrigeerd dus het zou nu goed gerekend moeten worden.

March 2, 2015

I-am-Stephanie

In a simple question (like the one for this discussion), is it always o.k. to put the verb at the beginning, or is it becoming less popular with each new generation?

February 2, 2016

Lenkvist

Yes, it's always okay to put the verb at the beginning unless you use a question word like "waar" (where) or "wie" (who).

February 2, 2016

verdian45

Nou ja, iets verschil is er toch wel : net als "doen" is maken erg algemeen, je kan van alles maken: een sprong/kans/horloge etc maken), bij klaarmaken denk je wel meer aan "bereiden van een gerecht" . Je hebt gelijk als je vindt dat "gemaakt" niet mag worden afgekeurd, het is erg gangbaar: dus goed.

March 1, 2015

verdian45

Goed lijkt me ook wel: "Maakte jij vandaag het eten klaar?"

March 18, 2015

mirthe439134

Dat is verleden tijd en dit moet voltooide tijd zijn volgens mij

March 30, 2018

verdian45

Ja, daar heb je gelijk in, het is de verleden tijd (zie ook https://en.wikipedia.org/wiki/Simple_past ). De voltooide tijden kun je herkennen aan het gebruikt van een hulpwerkwoord "hebben" of "zijn" ("to have" or "to be"). Let maar eens op het verschil tussen: "did you make" en de voltooide tijd "have you made." Het Engels en Nederlands zijn soms verschillend in het gebruik van deze tijden. (Soms kiezen we net de verkeerde tijd.) Hopelijk heb je hier wat aan.

March 30, 2018
Leer Engels in slechts 5 minuten per dag. Gratis.