Duolingo is de populairste methode van de wereld om talen te leren. En het allerbeste: het is 100% gratis!

"Do you make breakfast at home?"

Vertaling:Maak jij ontbijt thuis klaar?

3 jaar gelden

8 opmerkingen


89MBD
89MBD

Can anyone explain why klaar is needed here? Kunt iemand een uitleg geven waarom het woord klaar hier nodig is?

8 maanden geleden

verdian45

Misschien kan ik je helpen 89MBD. "Prepare a meal" is "Een maaltijd klaarmaken" ("Een dinner "bereiden"). "Klaarmaken" is a compound word : "klaar" and "maken". Examples: Ik maak de maaltijd klaar; Hij gaat het eten klaarmaken; Wij maken het eten klaar; De kok heeft het diner klaargemaakt." See also: https://nl.wiktionary.org/wiki/klaarmaken

8 maanden geleden

BenYoung84
BenYoung84

I omitted klaar in my response and it was accepted.

6 maanden geleden

verdian45

Hi BenYoung84,

  • "Klaar" may be omitted if it concerns only the preparing of a simple breakfast package or the more usual a lunch package.

  • "Keep "klaarmaken is it concerns a English breakfast".

  • Duo has wrongly omitted "het" in : Maak jij ontbijt, (Maak jij het ontbijt) ;

  • The sentence and the translatation are ambiguous: "Maak jij ontbijt thuis klaar?" What Is the question really? Who makes breakfast (you or somebody else?), or where is it made (at home or elsewhere?)

Anyway, Duo has accepted you response and that's fine.

6 maanden geleden

BenYoung84
BenYoung84

Thanks for responding, I really appreciate it.

6 maanden geleden

El2theK
El2theK
Mod

That the sentence is ambiguous regarding if it relates to you making the breakfast or if it's about at home does not mean that het is wrongly omitted. Ontbijt does not always require a definite article.

Some examples:

6 maanden geleden

gdwntr

Maak jij ontbijt thuis klaar? is volgens mij niet correct. Ontbijt kan niet zoals in het Engels zonder artikel "het" gebruikt worden in het Nederlands of Frans. Dus; Maak jij 'het' ontbijt thuis klaar? is correct. Of vergis ik me?

3 maanden geleden

verdian45

Nee, gdwntr, ik vind niet dat je je vergist. Het lidwoord kan in die gevallen meestal niet worden weggelaten; we maken iets (bv. ons) gereed voor vertrek, of iets klaar voor gebruik: het eten voor ontbijt, middagmaal/lunch of avondeten/diner.

Zonder lidwoord wordt het wel erg algemeen (vaag) uitgedrukt, alsof het een routinebezigheid of een beroep betreft: soepkoken (ik kook soep), eieren bakken (hij bakt eieren), lunchpakketten inpakken (iemand maakt lunchpakketten in )etc.

Meestal gaat het specifiek om "de soep", "de eieren" of "de lunchpakketten" waar iets over wordt gezegd. De soep voor vanavond enz.

Het lidwoord werkt dan een beetje als een aanwijzend voornaamwoord: dit ontbijt, d├ęze lunch, die fiets, het meisje etc.

Maar misschien zijn we beiden mensen en die kunnen zich vergissen.

3 maanden geleden