"Since when is having experience important?"

Vertaling:Sinds wanneer is het belangrijk om ervaring te hebben?

3 jaar gelden

13 opmerkingen


verdian45

mag "sedert" ook ?

3 jaar gelden

Kiki_344
Kiki_344

Nee

3 jaar gelden

ruin47
ruin47

en waarom mag "sedert" niet

3 jaar gelden

verdian45

Ben nog even op zoek gegaan, "sedert" wordt door "Onze Taal" ouderwets genoemd, en zo klinkt het ook wel (een beetje.) Wat anders kwam ik nog tegen, namelijk dat "since when" weliswaar letterlijk "sinds wanneer" betekent... maar in dit soort gevallen betekent het gewoon "waarom". Dus kan de zin ook worden vertaald met "Waarom is het hebben van ervaring belangrijk?" Althans, dat neem ik maar even aan.

https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/ouderwets-taalgebruik

3 jaar gelden

NCThom
NCThom

In Engels, "since when" betekent "uit welke tijd in het verleden". (Ik denk dat dat de juiste Nederlands is.)

Since when have you worked for that company? Since 2004. I have worked for that company since 2004.

Since when do you have a dog? Since last week. I have had a dog for one week.

Het wordt vaak gebruikt met sarcasme. En er wordt geen antwoord verwacht.

"This should be done by someone with experience."

"Since when is experience important?" (Niemand hier heeft ervaring. Ervaring is nooit belangrijk geweest.)

9 maanden geleden

verdian45

@NCThom - Het wordt vaak gebruikt met sarcasme => Ja , dat klopt , het wordt bijna altijd sarcatisch gevraagd, bij voorbeeld: Hé, hé, roept Jans moeder, ben je nou helemaal gek geworden? Sinds wanneer gaan we in onze nieuwe kleren voetballen?

9 maanden geleden

EngelsetaalP

Waarom wordt ervaring hebben afgekeurd

2 jaar gelden

El2theK
El2theK
Mod

Wat was de volledige zin?

2 jaar gelden

Jaklien1

"sedert " is een synoniem van "sinds"

2 jaar gelden

verdian45

Klopt helemaal Jaklien1, het zijn weliswaar synoniemen maar "sedert" raakt steeds meer "in onbruik". "Sinds" is tegenwoordig gebruikelijk, "sedert" kom je nog wel tegen in geschreven en in deftige taal, maar voor eigen gebruik is het wat "eigenaardig" (geworden.)

2 jaar gelden

Warner458502

ervaring hebben of ondervinding hebben (niet hetzelfde?)

1 jaar gelden

El2theK
El2theK
Mod

Nee, iets bij ondervinding = iets uit ervaring = something by experience. Maar je hebt ervaring en geen ondervinding.

Wellicht dat dit een lange tijd geleden anders was, maar tegenwoordig is het in ieder geval geen uitdrukking die in gebruik is.

1 jaar gelden

verdian45

Iets hebben "ondervonden" is meestal een nare ervaring die je hebt meegemaakt of beleefd. Voorbeeld: Je weet niet uit eigen "ervaring" hoe ellendig het is om dakloos te zijn, honder te lijden etc., als je het niet zelf hebt "ondervonden." Er is een gezegde: ondervinding is de beste leermeester.

Heb je ervaring op een bepaald gebied dan heb je een bekwaamheid geleerd. Problemen op dat gebied los je dan moeiteloos op.

9 maanden geleden
Leer Engels in slechts 5 minuten per dag. Gratis.