Duolingo jest napopularniejszą metodą nauki języków na świecie. A co najlepsze, jest w 100% darmowe!

"One can see the moon."

Tłumaczenie:Można zobaczyć księżyc.

3 lata temu

9 komentarzy


AndrewMet

Poproszę o wytłumaczenie konstrukcji z "one" - "jeden może ...". W jakich sytuacjach to się używa?

3 lata temu

Vengir
Vengir

"One" jest pewnego rodzaju zaimkiem bezosobowym. Czasem trzeba zbudować zdanie w trybie innym niż rozkazujący, który nie wskazuje konkretnego podmiotu – wtedy takie "one" oznaczające w zasadzie kogokolwiek może się przydać. Spotykane na przykład w konstrukcjach "one must" (trzeba), "one can" (można), "one should" (powinno się), ale nie tylko. Wydaje mi się, że już niekoniecznie jest to często używane, zwłaszcza że w wielu sytuacjach może być zastąpione przez osobowe "you", ale zdarza się.

2 lata temu

WarsawWill
WarsawWill

Tak. W BrE "one" jest racziej formalne i zwykle mówimy "you".

1 rok temu

eva622897

Dzieki Adrian... bardzo pomogles

2 lata temu

arko04

Czemu one? Co znaczy w tym zdaniu?

1 rok temu

immery
immery

vegir już napisał, ale spróbuję jeszcze raz.

One jest konstrukcją bezosobową, na polski zwykle tłumaczy się na "Można", "należy", itp, a czasem też "człowiek".

1 rok temu

arko04

A skad mam wiedziec kiedy tego uzyc? Samo can tez znaczy mozna

1 rok temu

immery
immery

samo "can" jest czasownikiem. Po angielsku cam czasownik oznacza tryb rozkazujący, inaczej musisz użyć zaimka.

Mogę= I can
możesz= you can
może =he/she/it can

możemy=we can
możecie=you can
mogą= they can

można=one can

1 rok temu

WarsawWill
WarsawWill

Lepiej dla mnie - można = "you can", "one" jest racziej formalne.

1 rok temu