Duolingo is the most popular way to learn languages in the world. Best of all, it's 100% free!

"The paintings from the Dutch Golden Age are shown in many museums."

Translation:De schilderijen uit de Nederlandse Gouden Eeuw worden getoond in veel musea.

3 years ago

12 Comments


helmad
helmad

getoond is een beetje vreemd. 'zijn te zien' zou ik zeggen. maar ja, ik zou ook 'are shown' veranderen in 'can be seen'/'can be found'.

3 years ago

Susande
Susande

Er is niks mis met getoond hoor.

3 years ago

helmad
helmad

gewoon weinig natuurlijk taalgebruik (vind ik..) -- maar je bent wel supersnel moet ik zeggen!

3 years ago

El2theK
El2theK
Mod

Niets onnatuurlijks aan, musea tonen kunst

3 years ago

helmad
helmad

land speed record! ik doe corpus taalkunde (niet van het NL of Engels hoor) dus ik trek onmiddellijk alles in twijfel - excuus. Ik denk dat mijn Google resultaten "off" zijn omdat ik in de US zit, maar ik krijg vnl. de letterlijke vertalingen vanuit het Engels als ik een eerste poging doe om mooie 'getoond' vbb te krijgen. "De eerste tien resultaten worden getoond, en zo." Dan even kijken in een museum: Mauritshuis.nl : 1) In het hart van New York, prachtig gelegen met zicht op Central Park, prijkt The Frick Collection. Een geliefd museum, geroemd om de hoge kwaliteit van de collectie. Voor het eerst leent The Frick Collection een groot deel van haar wereldberoemde verzameling uit: maar liefst 36 meesterwerken zijn te zien in het Mauritshuis. 2) Meesterwerken als Vermeers Meisje met de parel, De Anatomische les van dr. Nicolaes Tulp van Rembrandt, Het puttertje van Fabritius en De stier van Potter zijn permanent te zien in de intieme museumzalen van dit zeventiende-eeuwse monument. Voorlopig vindt ondergetekende haar taalgevoel nog even ok. :-) Ik denk dat het onderliggende probleem is dat 'worden getoond' een iets te dynamische werkwoordsvorm is voor een toestandsuitdrukking. Sorry dat ik nog even eigenwijs blijf..

3 years ago

Susande
Susande

Volgens mij (niet-taalkundige), is tonen niet erg dynamisch, maar is het verschil tussen te zien en getoond voornamelijk vanuit wie het gezien wordt: het museum toont en voor de bezoeker is iets te zien.

Het kan zijn dat teksten op museumwebsites voornamelijk vanuit de bezoeker geschreven zijn, zodat je sneller op te zien dan op getoond uitkomt.

Maar nog wel belangrijker, een snelle google search lijkt me bij lange na niet voldoende om goed te weten te komen welke woorden in een taal frequent of minder frequent gebruikt worden. Het internet is maar een beperkt en specifiek deel van het gebruik van een taal, en zoekresulaten zijn weer een beperkt deel van de taal op internet.

3 years ago

El2theK
El2theK
Mod

http://prinsenhof-delft.nl/vanvliet

Het museum Prinsenhof Delft toont het schilderij...

3 years ago

BastiaanDG
BastiaanDG

je hebt gelijk, vind ik. Ik vond 'tentoongesteld' veel logischer als het over musea gaat.

3 years ago

helmad
helmad

Precies, dat zijn hele mooie voorbeelden van zeer actuele/tijdelijke evenementen (wat ik eerder probeerde aan te geven met 'dynamisch', in tegenstelling tot 'het Rijksmuseum toont de Nachtwacht', wat wat mij betreft alleen acceptabel is met toevoeging van 'in een nieuw licht', 'eindelijk weer', etc.; niet als beschrijving van de permanente opstelling. Met vriendelijke groet en dank voor het speurwerk! Oh en een lingot voor de moeite:-)

3 years ago

helmad
helmad

Dat heeft het voordeel ten opzichte van mijn suggestie dat de lijdende vorm (wat een lesdoel kan zijn) gehandhaafd blijft, en het klinkt wat mij betreft ook beter. Zit wsch niet in de woordenlijst - hoewel het eventueel wel zou passen in een 'kunst' categorie: tentoonstelling, tentoonstellen. (ik heb dit verder niet gecheckt! wie weet zitten ze er al in!).

3 years ago