"How did it happen?"

الترجمة:كيف حدث ذلك؟

May 1, 2015

15 تعليقًا


Mohammad346119

Happen =حدث happy = سعيد /فرح


omehidaya

أنا كتبت من أسعدها؟ واعتبرها صحيحة ولكن إجابته المقترحة كيف حدث ذلك؟ ومعنى الجملتين غي متماثلين .


r7eq.com

الإجابة من أسعدها؟ يجب أن ترفض .. ومن الخطأ على البرنامج أن يقبلها فهي بعيدة تمامًا عن الصواب

أتمنى من القائمين على البرنامج التأكد من الموضوع !


gada336106

انا عايزة اعرف متين نضع did ، لو الجملة دي بالعربي وعايز اترجمها انجليزي انا ماكنت هااعرف اني مفترض اضع did


NaderAdel2

نضعها لو كانت الجمله فى الماضى


TheLi6ero

فى المضارع نستخدم do , does مثل i do not write , he does not write اما فى الماضى يتم استخدام did فقط لكل الضمائر مثل i did not write , he did not write

الموضوع بسيط بس محتاج تعود و تدريب .. أنا دايما باعود لسانى و اقرا الجملة بصوت عالى و مع الوقت ساعات لسانى بيكون الجملة لوحده من غير ما افكر .. و هو ده الهدف من تعلم اللغات انك تتكلم بطلاقةز


Omaar_ghoneim

How did it happen من الآخر did بتساعدنا في تحويل الجملة إلي فعل ماضي.

في اللغة العربيه بنقول (٣ كلمات) : كيف حدثَ هذا ؟
هنلاقي إن الجملة بتاعتنا بقت ماضي ("حدثَ" فعل ماضي)

في الإنجليزية علشان نخلي الجملة من الماضي بنستعين بصديق :) إسمه did بيدخل صاحبنا did يخلي الكلام من الماضي، (إزاي؟ مش عارف، بس خدي كلامي ده ثقه).
فلما حضرتك بتقارني كلامنا مع الإنجليزي بتكوني عايزاهم يبقوا شبه بعض =_= (وده غلط هاا) :
زي كده : كيف حدث هذا = How it happen
وكده مبقتش جملة من الماضي .
هاقول تاني، الإنجليز بيستعينوا بواحد إسمه did علشان يخلي كلامهم من الماضي، وإحنا مش بنستعين بأي حد بفضل الله.
فمن فضلكم بلاش تقارنونا مع حد علشان إحنا مفيش حد زينا ولا في جمالنا ولا في حلاوتنا.

بقت ماضي = did) it happen أدخل يا) How How "did" it happen = كيف حدث هذا ؟


anas7757781

لماذا لم تكون الترجمة (كيف هذا حدث)


narimanzr

لو سمحتوا متى نستخدم it بمعنى هذا وذلك بدل من هو. انه .انها


bosy490307

ليه وضعنا it


NabilWafae

كيف سار ذلك ليه مش صحيحه


waleed289770

how and what كلهم يؤدون نفس المعنى او لا ؟


LD813

كيف حدث هذا


sherif449238

كيف حصل هذا بمعني كيف هذا حصل


SerxabonKu

How did it happen?

تعلم الإنجليزية في 5 دقائق فقط يوميًا. مجانًا.