Duolingo is de populairste methode van de wereld om talen te leren. En het allerbeste: het is 100% gratis!

"What if I fail?"

Vertaling:Wat als ik faal?

3 jaar gelden

13 opmerkingen


rh54
rh54

'wat indien ik misluk' wordt ten onrechte als fout gerekend.

2 jaar gelden

Rlando
Rlando

Nee, dat is een heel onlogische zin. "Ik misluk" betekent dat iemand mij aan het maken is, en dat daarmee iets verkeerd gaat. "Ik faal" betekent dat ik iets aan het doen ben, en dat dat verkeerd gaat. Eigenlijk dus "Mijn activiteit mislukt".

2 jaar gelden

rh54
rh54

In het nederlands bestaat het zelfstandig naamwoord: 'mislukkeling'. Dit betekent niet iemand die slecht gemaakt is door iemand anders, maar wel iemand die faalt in alles wat hij doet!

2 jaar gelden

Rlando
Rlando

Even de gratis online Van Dale erbij pakken:

mis·luk·ken (mislukte, is mislukt) 1 niet lukken, slecht uitvallen 2 niet worden tot dat wat iem. of iets moest worden

Dus "ik misluk" waar we het over hadden betekent wat ik gezegd heb, en is heel onlogisch...

mis·luk·ke·ling (de; m,v; meervoud: mislukkelingen) 1 iem. die niet is geworden wat hij wilde

Dus wel iemand die "slecht gemaakt is", of met andere woorden "mislukt is". Bijvoorbeeld: Ik wilde altijd professor worden, maar ik zakte steeds op de middelbare school en heb uiteindelijk het VMBO niet eens af weten te maken. Zo iemand is een mislukkeling: hij is compleet anders uitgevallen.

Mogelijk scenario: "Hij is mislukt, omdat zijn docenten hebben gefaald." Dat wil trouwens niet zeggen dat alles wat hij doet mislukt...

Oh, "I am a failure" is een goede vertaling van "ik ben een mislukkeling". Maar "My project is a failure" is dan weer "Mijn project is een mislukking" in het Nederlands.

2 jaar gelden

rh54
rh54

Toch misschien nog even een kijkje nemen op de website 'www.vertalen.nu'. Hier wordt iedere keer weer 'mislukken' vertaald door 'to fail' en 'mislukking' door 'failure': http://www.vertalen.nu/zinnenboek/?vertaal=mislukken&van=nl&naar=en

2 jaar gelden

Rlando
Rlando

Dat tweede had ik al gezegd. "Mislukking" is failure in het Engels. "Mislukkeling" ook.

Dat eerste is inderdaad ook zo. De onderhandelingen mislukken. -> The negotiations fail. Máár: Soms moet je falen voordat je kunt slagen. -> Sometimes, you must fail before you succeed.

Dus het Engelse woord fail heeft minstens 2 Nederlandse vertalingen. En die zijn niet helemaal uitwisselbaar in het Nederlands.

Nog een derde vertaling van fail naar het Nederlands is zakken. Je moet de vertaling nemen die past in de context, of met de betekenis die je wilt overbrengen.

De gegeven Engelse zin "What if I fail?" moet 99.9999...% van de keren vertaald worden met iets als "Wat als ik faal?" of "Wat als het me niet lukt?". De kans dat het vertaald moet worden met "Wat als ik een mislukkeling wordt?" ofwel "Wat als ik misluk?" is nihil.

2 jaar gelden

rh54
rh54

Oeps, de link wordt fout overgenomen: Beter: 'http://www.vertalen.nu/zinnenboek' en dan 'mislukken' intikken (van Nederlands naar Engels)

2 jaar gelden

TijlVdP
TijlVdP

wat als ik er niet in slaag ? (wegens faalangst)

1 jaar gelden

ZolaMeijer

waarom wordt: Wat als ik het niet haal? niet goed gerekend? Ik denk namelijk wel dat het goed is!

1 jaar gelden

lydieke

'wat indien ik faal' werd fout beoordeeld waarom,

1 jaar gelden

toosdj

Kan dit ook vertaald worden met: wat als ik het mis heb?

3 jaar gelden

El2theK
El2theK
Mod

Nee, to fail betekent hetzelfde als falen in het Nederlands.

3 jaar gelden

anthemexpertnice
anthemexpertnice

neeneeneeneeneeneeneenee

8 maanden geleden