"Ik zie de kalender niet."

Vertaling:I do not see the calendar.

3 jaar gelden

3 opmerkingen


liselisevd
liselisevd

Waarom en wanneer doe je die do erbij

3 jaar gelden

Neptunium
Neptunium

Als een zin geen modaal werkwoord heeft, moet* men "do" bijdoen:

  1. Voor nadruk. ("I see the calendar" = "I do see the calendar")

  2. Als de zin een vraag is. (Eg. "I see the calendar" = "I do see the calendar" => "Do I see the calendar?")

  3. Voor negatie. (Eg. "I see the calendar" = "I do see the calendar" => "I don't see the calendar?")

*In po√ętische spraak is het gemeen, niet zo te doen. In verleden tijd werd het alleen voor nadruk (1.) gebruikt, maar nu zijn 2. en 3. in standaard gebruik gemeen en verplicht.

"I see the dog not" en "I see the calendar not" zijn verkeerd, want zij negatieve zinnen zijn en zij geen modaal werkwoorden hebben. "Not" moet ook achter de werkwood (na men het bijdoet, zal het "do" zijn) zijn.

3 jaar gelden

ToSchutte

Ik had ook wat aan deze uitleg. Dank U!

2 jaar gelden
Leer Engels in slechts 5 minuten per dag. Gratis.